maanantai 6. lokakuuta 2014

Harrastukseni

Lapsuudessa olen harrastanut paljon kaikenlaista. On tullut kokeiltua jalkapalloa ja yleisurheilua, mutta nämä eivät olleet minun lajini. Satujumpassa ja sirkuskoulussa oleminen ovat olleet lähellä sydäntäni. Kuoro ja nokkahuilukerho olivat ikimuistoisia harrastuksia kouluajoilta. Partiota on tullut harrastettua monta vuotta, mutta sekin jäi teini-iän kynnyksellä.
 
Suurimmat haaveeni olivat pienenä saada harrastaa telinevoimistelua ja päästä tenavatähteen. Kumpikaan näistä ei koskaan toteutunut ja olenkin ollut niistä katkera. Meillä ei ollut autoa kun olin pieni ja telinevoimistelu oli monen kilometrin päässä, joten siksi en sinne päässyt. Laulanut olen varmasti siitä asti kun olen osannut suuni avata, mutta tenavatähti unelmani ei koskaan toteutunut, sillä en tiennyt miten sinne edes pääsee. Yläasteella ollessani yritimme kaverin kanssa päästä karuselli laulukilpailuun, mutta kun meidän oli tarkoitus nauhoittaa äänite jolla kilpailuun haetaan oli musiikin opettaja silloin kipeä. Sekin sitten jäi.
 
Aikuisena olen yrittänyt harrastaa kuorossa laulamista, mutta en saanut siitä semmoista tunnetta jonka tarvitsee jatkaakseen. Sen, että janoaa lisää ja odottaa päivää kun saa mennä harrastamaan.
 
Olen monia vuosia haaveillut pianonsoiton tuntien ottamisesta ja sanonutkin, että sitten kun saan oman pianon alan ottamaan pianotunteja. Haaveenihan toteutui keväällä kun sain ilmaisen pianon (tästä löydöstäni on oma postaus). Syksyllä odotin kovasti ilmoitusta pianotunneista. Täällä paikkakunnallamme on kaksi pianonsoiton opettajaa. Toisen tunnen entuudestaan, joten hänelle varasin pianotuntini. Pianotunteja en ole koskaan aikaisemmin ottanut, mutta olen itse oppinut lukemaan nuotteja ja soittamaan oikealla kädellä. Muistan aina kun olin ala-asteella ja opin soittamaan Jaakko-kullan isän ostamilla kosketinsoittimilla ja siskoni ei millään uskonut, että olen sen itse oppinut soittamaan. Sointuja olen yrittänyt opetella, mutta siitä ei ole oikein tullut mitään.
Nyt on muutama soittotunti takana ja on ollut ihana huomata tämä kehitys mikä on tapahtunut pianonsoiton suhteen. Olen oppinut sointuja hurjan paljon. Alkutaivaltani helpottaa huomattavasti tuo nuottien lukutaito. Tänään opettaja kehuikin kovasti kun hallitsen hyvin oikealla kädellä soittamisen. Taas tuli kaksi uutta kappaletta soitettavaksi. Olen harjoitellut joka päivä muutamia kertoja, mutta vain soittamalla oppii. 
 
Intohimo soittamiseen on hurjan kova ja innolla odotan seuraavaa pianotuntia.

 
Toinen aloittamani harrastus on kahvakuula. Voi elämä, minkä hien tuo yksi tunti saa pintaan ja kyllä tiedät muutaman päivän tämän jälkeen, että olet harrastanut jotakin todella tehokasta jumppaa!
Kahvakuulasta ei ole vielä kuvaa, koska lainakuulalla jumppailen tällä hetkellä. Arvoin kaupassa 4kg:n ja 6kg:n kuulan välillä, mutta aina on salin hyllyltä eksynyt hyppysiini tuo 6kg kuula. Täytyykin seuraavalla kauppareissulla napata oma kuula kainaloon. Käsineet tuossa harrastuksessa ovat kyllä aivan ehdottomat, sillä kädet hikoavat. Voitte kuvitella kun ensimmäisellä kerralla pelkäsin otteeni irtoavan tuosta kuulasta ja sen lentävän edessä olevan takaraivoon. Vaikka kuinka välillä pyyhki käsiä, niin ei auttanut ei. Nyt ei ole enää sitä vaaraa ja pito on taattu. Tätä harrastusta suosittelen muillekin!
 
Kolmas harrastukseni on kuntojumppa. Se on myös oikein mukavaa ja erilasta, suht paljon lällympää kuin tuo kahvakuulan heitteleminen. Olen jäänyt tähänkin koukkuun, sillä joka maanantai löydän itseni jumppaamasta :)
 
Pyöräily on myös yksi rakas harrastukseni silloin kun vain pyörän selkään ehdin hypätä. Nyt olen kahden kuukauden sisällä ollut jatkuvassa on-off flunssassa, enkä ole kunnolla parantunut flunssien välillä, joten en ole uskaltautunut montaa kertaa mennä tuonne kylmään ilmaan itseäni hikoiluttamaan.
 
Saas nähdä kuinka harrastuksieni käy kun töihin palailen. Minulla on vuorotyö, joten toivon, että ehtisin lähes joka viikko pianonsoittoon ja edes toiseen jumppaan. Meillä ei ole iltavuoroviikko - aamuvuoroviikko systeemiä, joten on ihan sattumasta kiinni kuinka olen töistä vapaa. Saas nähdä tohtiiko sitä enää sitten irtautua kotoa harrastuksiin, mutta luulen, että niiden vetovoima on kyllä niin hallitsematon. Saahan äiti niistä kaiken lisäksi hyvän mielen ja lisää virtaakin :)
 
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti